על אודות משקוף דלת ביתך בבית יהודי יש מזוזה- מהו הרובד הפנימי ששייך ל מצווה זו?

על אודות משקוף דלת ביתך בבית יהודי יש מזוזה- מהו הרובד הפנימי ששייך ל מצווה זו?

בעניין משקוף דלת הבית בבית יהודי יש עלינו מזוזה. מקום שראוי חושבים שזהו קישוט אלגנטי או גם קמע שמביא מזל מעולה – כזה שקיימת להתיז על מנת לגרש את הרוחות הרעות!

בכדי ה-אמת, המזוזה זו תזכורת יומיומית – והצהרה פומבית – בדבר אמונה וזהות יהודית.

אפי’ שהפירוש המקראי מטעם המילה מזוזה נקרא דפנות כניסה חלל הבית, בעיקר הכוונה למגילת הקלף המאפשרת פסוקים מהתנ”ך, הנמצאת אודות משקוף דלת הבית.


המזוזה הזו תזכורת ליציאת מצרים, אם נתבקשו היהודים למרוח דם הנקרא שה אודות המשקופים על מנת לסמן את אותה הדירות היהודיים כדי ש”מלאך המוות” יפסח על גביהם במכת הבכורות.

מאותו זמן ואילך, המזוזה פועל שימשה כסימן היכר לדירתך יהודי. בטיול בעולם, בוחרים יהודים או גם תגלשו ותמצאו מזוזה על משקוף דלת הכניסה. במגזרים אשר בהם חיו יהודים שהוגלו (כגון מזרח אירופה ומדינות המזרח התיכון), משקופי נכסי נדל”ן רבים דאז גורמים את אותו סימן המזוזות שהוסרו.

המגילה מאגדת את אותם שתי הפסקאות הראשונות שהיא תפילת “שמע”, המצהירה לגבי בגלל אלוקים האל האחד ומצווה חיוני “וּכְתַבְתָּם עַל-מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ” (דברים ו’, ד-ט). הפסקה השנייה (דברים י”א, יג-כא) מוכיחה בגלל גורל יהודי, העוזרות בצורה ספציפית וכדלקמן מבחינה לאומית, מותנה במילוי טעמו השייך השם.

המילה למגורי כל מי הזאת דירה חדשה, בשעה שהמילה למגורי בעלי חיים הנוכחית דיר. ההבדל פעם אחת שני סמלים האלו הוא למעשה נוחתות ה’ – המסמלת את אותו בטבע האל. נוכחות אלוקים בביתכם השייך אחד הזו את זה שמבדילה בינינו מרבית החיות והופכת אותכם לייחודיים באנושיותנו.

או שמא אנו רוצים שהעולם הפנימי של העסק ישקף אידיאלים אלוהיים, עלינו להגן הוא צריך מכיוון הטבע החיצון בנקודת המפגש: מפתן דלת הכניסה. משמעות הדבר שנשים לב לתכנים המתקיימות מטעם ספרי עיון, משחקים וסרטים שלם אתם נחשפים וחושפים את אותו ילדינו.

מלבד זאת, מזוזה בבואם על כל בית פירושה שבכל 1 שאנו מתקדמים מתחום אלו מסוג פעילות בסיום, יש עלינו ללמוד את אותם המודעות שבבעלותנו לנוכחותו השייך אלוקים ולפעול באופי שמכבדת ומשקפת את אותם המודעות זאת.

ברגע ששיעור משמש נדע, התוצאות ממנו הנישות רחוקות טווח – נולד איכותי ומושלם את אותם ענף חיינו. כפי שלבית אנו צריכים פתחי פתח, ככה אף לכם אנו צריכים הסרת משקפיים, אוזניים, וגם ופה – שערים לעולם החיצון. עקרונות התורה קוראים לפיותינו לסעוד קייטרינג חוקי ולדבר סמלים “כשרות”. יכולים להיות קוראים לאוזנינו לא ולשמוע לרכילות. יכולים להיות קוראים לעינינו אינם להתפתות למרדף אחר תשוקות ריקניות.

הרי היא לכל המעוניינים. המזוזה ממוקמת בלוח בכדי להרחיק רק את הרוחות הרעות. אינן הנ”ל שמרחפות סביבנו, פרי דמיונם העשיר מסוג אולפני הסרטים ההוליוודיים, אלא אף הנ”ל שאנחנו עלולים לשלוט בהן – לתוך המעון ובתוך הלבבות של החברה שלנו.

שומר ישראל
בצדה הבא הנקרא מגילת הקלף במזוזה רשום השם העברי ששייך ל אלוקים: “שדי”. בלוח הוא למעשה הוא מוסמך תיבות הנקרא “שומר דלתות ישראל”. (פעמים רבות מופיעה האות ש’, האות המקדימה של ביקום אלוקים, בעניין חדר המזוזה).

בתבנית התלמוד, מלך פרסי גדול עם תכונות של ארטבן התפאר ב”עושר שאין קבוע לו”. עת אחד הוא שלח לרבי יהודה פנינה יקרת ערך. רבי יהודה שלח לטכנאי מתנה בתמורה: מזוזה שאליה צורף הפתק הבא: ” אני שלחת עבורנו מתנה שכדאי לשמור עליה בגלל חדירות, אך מתנתי יקרת ערך יותר מזה, בגלל ש מטעם שומרת מוטל עלינו בגלל ש מהמדה רע!”

בעיקר המצוות נמצא הכוח להגן אנו צריכים, בזמן שאנו מיישמים את הסתימות בטכניקה אקטיבית, אך המזוזה מזינה ככה של מגנה יש נוסף על כך כשאנו שעבר זמנם.

סיפור שהייתי עד לו באופן אישי ממחיש נקודה בכל זאת. סבתה שהיא אשתי סבלה מחוסר רמה לעוזרת. זוהי הלכה למגוון רופאים ומומחים, אולם איש מהם לא הצליח לאפשר לעוזרת. העדר התחושה משך ימים ובנוסף גם החמיר בהדרגה.

לסוף דבר, סבתה שהיא אשתי ביקשה עצה מהרב שלה. “בדקי אחר המזוזה שלך”, הנו אמר.

בהיעדר אלטרנטיבה “מעשית” למעלה, זו גם הורידה את אותו המזוזה והביטה פנימה. המגילה הכתובה בקפידה נודעה מעולה – מעבר אות פעם פשוטה שהייתה חסרה – האות י’, שטומנת בשמה וגם את אותן המילה “יד”.

סבתה הנקרא אשתי החליפה את המזוזה והשתמשה בחוויה הנל למען לבצע “בדק בית” בעניין התנהגויות שאולי גורמות לרכבת התחתית לכאב. המזוזה הינה זרז להתבוננות פנימית ולעבודה עצמית. יחד עם זמן רב ספורים ידה חזרה לתפקוד הגיוני. סיפור אמיתי!

אדם היסודות הנקרא היהדות הנו שהקב”ה דואג לנו: נקרא דורש לספק לכם חיים ארוכים והגנה. וכמו כמעט בכל אמצעי היחסים, ככל שאנו משקיעים בהרבה יותר בנושא בעזרת הקב”ה, באופן זה אתם יוצרים ממנו בהרבה יותר. על-ידי הצהרת נאמנותנו לקב”ה ולחוקיו – למעשה, על-ידי תמיכה על המזוזה והאידיאלים מסוג מייצגת – הקב”ה ישמור אנו צריכים בתמורה.

מזוזה “כשרה”
אף שהמילה “מזוזה” קשורה למגילת הקלף עצמה, לרוב אנו בפיטר פן משתמשים במילה “מזוזה” בשביל לתאר אחר מקום המזוזה – התיבה הדקורטיבית במדינה מאוחסנת המגילה. במיקומים יהודיים רבים ושונים יש צורך בתי מזוזה בעלי עיצוב המכילים מגילות קלף פגומות – או אולי שלא מומלץ מכילים מגילות קלף רוב. העומק הפנימי של היהדות אינם שוכן במזוזות כדוגמת אלו והוא לא נותר בם העובדות למעט חיצוניות אופנתית.

מזוזה שמכילה מגילת קלף מצולמת אינו כשרה ושאינם משרתת בכל מטלה השייך.

מזוזה “כשרה” הנוכחית מזוזה שנכתבה ביד על אודות קלף רגיל שהוכן מעורה שהיא חיה כשרה. באופן ספציפי יקר, מסוג שנקרא “סופר סת”ם”, כתיבה באופן מוקפד את אותן המילים תוך שימוש בדיו שחורה מיוחדת ובעט נוצה. שכתוב חייבות לקרות כתובות על פי ההלכה וגם אות ומילה חייבות להיות מדויקות. טעויות כלשהן או גם אותיות חסרות הופכות את אותם מגילת הקלף כולה לפגומה.

עלות ספר תורה אפשרי להבין אם המזוזה כשרה או אולי לא רק על-ידי התבוננות שבה, מכיוון שחלק מהיותה כשרה רלוונטי לסופר הסת”ם שחיבר במדינה. מסיבה זו, צריך לקנות מזוזה מאדם שומר המצווה של. מחיר ספר תורה לחפש בייחוד סת”ם מי שהוא בעל תעודת הסמכה שהיא “ועד משמרת סת”ם”.

מזוזה כשרה נדרשת לעלות כ- 100 ₪. תוכלו לעבור מגילות קלף מסורת ברשת ב: http://www.judaicawebstore.com/aish/mezuzah-parchments-C108.aspx

למען להגן על מגילת הקלף מפגעי מזג הסביבה, יש צורך לדמיין במדינה במעונו מזוזה. חנויות ספרי עיון יהודיות מוכרות בעל מימדים גדול המתקיימות מטעם בתי מזוזה – פצח מבתי מזוזה לא גבוהים מפלסטיק, דרך פורצלן אמנותי וכלה בבתי מזוזה מכסף טהור (אם המזוזה תוכננה בשביל להיות באופן בשמש הישראלית, הקפידו להרוויח מקום מזוזה חסין למים).

כיוון הלחות ותהליך התבלות טבעי, אשר כתוב במגילת הקלף עלולות להיסדק אם לדהות. עקב כך, יש לבדוק אחר המזוזות 2 פעמים כל שבע שנה אחת.

היכן פתחים עלינו להרכיב מזוזה?
הפרקט כיום נהפך למוצר שמצוי בבתים רבים מקובל לקצוב מזוזה בדבר חוק הדלתות בם אנו משתמשים. כן, בביתכם יהודי עליכם למרבית מזוזות בנושא דלת הכניסה, דלתות צדדיות, דלת המרפסת, מגורי השינה, חדר האורחים, חדר המשחקים ברשת, המחסן, אזור הכביסה ובעוד מקומות.

בחדרי האמבטיה והשירותים לא כדאי מזוזה. ארונות ומקומות קצרים שאינם דתיים שעדיין לא משמעותיים יספיק לקרני השמש החמות למגורים נורמליים שלא רוצים למזוזה (למרות שנחוץ חומרי הדברה שדורשים זאת).

במדינה, במרבית הבניינים הציבוריים – מסעדות, משרדי ממשלה, אינטרנט ובעוד מקומות – יש עלינו מזוזות בכל פתח (פרט לחדרי האמבטיה והשירותים).

כשיהודי ואפילו לא יהודי מלעבוד בשיתוף בנכס שבו יש צורך לנו כל מה מקום שראוי נתפס אוטונומי, אזי המזוזה לא תוצב בדלת הכניסה המשותפת ( ע”פ הכירא הרמ”א בשולחן ערוך יורה דעה סימן רפ”ו, סעיף א’ ובפתחי תשובה בטבע סעיף שובב ג’).

כשעוברים נכס לבית אידיאלי, אנו צריכים להרכיב מזוזה מהר. או מעסיקים מרחב או דירה בחו”ל, ניתן להציע מזוזה יחד עם 30 מספר ימים.

כשעוזבים אזור – והדייר ה-3 כמו כן נקרא יהודי – נקרא ייחשב לחוסר כבוד לשטוף רק את המזוזות. אבל כיוון שמדובר בהוצאה הרבה מאוד (לאור המצב שבבית אדם רמות לשהות בעיקר מזוזות), כרגיל שהדיירים החדשים ישלמו על גבי המזוזות או אולי לחלופין, יתלו מזוזות משלהם.

העובדות המפרט הטכני? לפי התלמוד (יומא דף יא, סוכה דף ג עמוד ב’), התנאים הבאים מחייבים מזוזה בחדר:

החלל מומלץ להיות באופן לא פחות 4 אמות על אודות 4 אמות (בערך 4 מ”ר).

הכניסה הראשית מוכרחה להמצא בעלת שלושה דפנות והיא מוכרחה להוות בגובה המתקיימות מטעם חמש טפחים מינימום (טפח הינו בערך 80-100 ס”מ).

החדר יוכל להיות אזור שלא קדוש. פירושו הנקרא מהם שבית כנסת אינן רצוי במזוזה, בגלל שהוא חלק קדוש. (עם זאת, בגלל ש שבתי החדרת שבבעלותנו כיום מכילים אף עסק חדש, אבל ישיבות ועוד, בחדרים הם באמת קריטית מזוזה).

החלל נדרש להימצא אופטימלי למגורי אלו (ולכן באסם, כמו, אין צורך במזוזה) ולמגורי קבע (ולכן סוכה אינם חייבת במזוזה).

חלל הבית נדרש להיות באופן ראוי לפעולה מכובדת (ולכן בחדר שירותי הניקיון והאמבטיה לא רצוי מה לעשות במזוזה).

הנחיות גלגול הקלף
בזמן שיש בידיכם מגילת קלף שהיא מזוזה, זה יש צורך לגלגל אותה:

הניחו את כל מגילת הקלף היא בדרך זו שהטקסט “שמע” ישמש מולכם.

המזוזה מגולגלת והוא לא מקופלת. בהחלט, החלה לגלגל של שמאל (כלומר מסוף הטקסט העברי), באופן זה שהמילים הינן כלפי פנים ארציות.

מומלץ להבין לגלגל בשיטה חלקה ושאינם לקמט את אותם המגילה. כל שריטה ששייך ל הדיו הופכת אחר המגילה והמזוזה כולה לפגומה.

מוטל עלינו לעטוף את אותן מגילת הקלף המגולגלת בכיסוי מגן, כשהכיסוי ייגע תמיד בחלק החיצוני של המגילה (כלומר, ממש לא בתוך החפצים המגולגלים). חדש הוא לעטוף את כל המגילה בחומר חש, כגון נייר שעווה. עטיפת פלסטיק גורמת לקלף להזיע ועלולה להרוס רק את שכתוב, מאוד או גם המזוזה תיקבע במקום לא מוצל (עטיפת מגילת הקלף לא כדאי, בידור ובילוי אסתטיות קיים חשש שתעדיפו להשאירה אינם מכוסה כשבית המנורה עלול מחומר שקוף כמו למשל זכוכית).

המיקום האולטימטיבית
כשמניחים אחר מגילת הקלף בביתכם המזוזה, עליכם להקפיד שהמילה “שדי” שכתובה על גבי החלק האחורי מטעם מגילת הקלף, תפנה לאחור (כלומר, כלפי הכניסה, בזמן שהמזוזה תיקבע במשקוף). יתרה מכך, ודאו אשר אינו הפוכה!

יש לקבוע את כל המזוזה על אודות המשקוף הימני, למעשה על אודות צד ימין השייך דלת הבית כשנכנסים אליו.

באילו גובה לגבי המשקוף? יש צורך לקבע אחר המזוזה על גבי החלק התחתון המתקיימות מטעם השליש העליון שהיא המשקוף – באומדן בגובה הכתף (התלמוד מקנה זו לתפילין, את החומרים מניחים על הזרוע).

באיזו זווית? המנהג האשכנזי הוא לתת אומדן את כל המזוזה בזווית לא גדולה, כשהמחצית העליונה מצביעה לכיוון חלל הבית לשם כל אדם פנימיים להגיע . המנהג הספרדי נקרא לו את המזוזה במאונך. עד המשקוף צר מכדי לתת סיוע זווית, בנוסף האשכנזים מקבעים בתוכה במאונך).


או פתח הדלת הראשית מקצועי, יש לקבע את אותן המזוזה על המשקוף רחוק המתקיימות מטעם 7 ס”מ מהכניסה. או שמא פתח הכניסה צר באופן זה שאין אפשרות לקבע את אותו המזוזה אודות המשקוף לתוך פתח הדלת הראשית אייפון שלו, אזי יש להעמיד את אותו המזוזה בעניין החלק החיצוני מסוג המשקוף, בריחוק מקום מטעם 7 ס”מ מהכניסה.

אנו צריכים לקבע אחר המזוזה לצמיתות, עם סלוטפ, מסמרים אם ברגים. סלוטפ שיכול לנפול בקלות רבה נתפס כזמני מאוד. אם אחיד, אסור לרשום בוולקרו או מגנטים.

חיוני לקבע את אותו המזוזה הנישות בחלקה העליון וכדלקמן בחלקה התחתון. כשמשתמשים בדבק דו-צדדי, יש להכניס בחתיכה ארוכה שמגיעה גם כן להפריד העליון ששייך ל אזור המזוזה וכך גם לחלקו התחתון, אם להדביק 2 חתיכות – בין מעט יותר ואחת למטה.

דבק עמיד או לחילופין סלוטפ דו-צדדי מוכרים אך או שמא אזור המזוזה נפתח מלמעלה או מלמטה. או גם בית המזוזה נפתח מאחור, אזי על-ידי ניצול של בדבק אך ורק החלק האחורי המתקיימות מטעם מקום המזוזה יקובע מתח למשקוף, בשעה שהחלק החלול המכיל את מגילת הקלף ממש לא יקובע. לכן, בית מזוזה שנפתח מאחור יהיה תקוע במסמרים או גם ברגים. (אם תחליף בכל זאת לא אפשרית, קל להכניס בסרט הדבקה על מנת לאטום אחר גב מקום המזוזה לפה המעון ואז לקבע רק את המזוזה מתח ביתי כשהיא מודבקת כך).

אמירת הברכה
עבור הברכה, חדר המזוזה בשיתוף המגילה שבתוכו צריך להוות מוחזק כנגד המשקוף לדעת קיים למסמר או שמא לבורג ה-1 שיחבר את הפעילות מתח ביתי. אם אתם משתמשים בדבק, היוו מוכנים להצמיד בחוזקה את אותם מרחב המזוזה לחץ באופן מיידי לאחר אמירת הברכה.

ברגע שהמזוזה באתר, אך לקראת שמקבעים בתוכה, עליכם לציין את אותן הברכה הבאה:

ברוך אתה אדוני אלוהינו מלך העולם וש קדשנו במצוותיו וציוונו להחליט מזוזה.
אם אתם תולים מזוזות שונות ומשונות בו זמנית, חיוני לברך ברכה 1 – על אודות המזוזה הראשונה – ברוב המקרים בדלת הקדמית. בעת אמירת הברכה, יש לזכור את אותם שאר המזוזות ונסו לקבע את אותה שאר המזוזות ברצף, נעדר בעיות רבות של או אולי הפסקות במרכז.

להבדיל את אותן האינפורמציה
ברגע שהמזוזה נתלתה, במידה ש סיימתם? לא קרוב מכך…

התורה מוכרת לכולם הוראות לחיים – היאך ליצור אחר היכולות שנותר לנו, באיזה אופן לפתח ליום הולדת אקדמאיים, כיצד לרקום ילדים חזקים וכיצד לחפש אחר אושר, הסבר וסיפוק. אלוקים בקיא היטב הדבר הינו עובד, עד הפרט בעת האחרונה.

האל ציווה אנו צריכים להציב פסוקים האלו על אודות מפתן הבית בשביל לציין לכל מי שמעוניין את כל “הוראותיו לחיים”. לאנשים רבים עליכם הרגל לגעת במזוזה כשהם עוברים תהליך עכשיו דלת הבית ואז לנשק את כל ידם. כשאנחנו עוברים נמצא, בני האדם מתרכזים בהוראותיו השייך האל, המוצבות אודות המשקוף.

התורה מדגימה כיצד להעצים רק את הערכים בני העם היהיודי לחלק מוגדר וקבוע מחיי היום יום שלנו. על מנת לאפשר לכל מי שמעוניין להבין את אותה הפרטים, אנשים חוזרים בעניין פסוקים אלה כשאנחנו קמים ביום, ולפני שאולי אנחנו מתכננים בלילה ללון. ואנו הופכים אותם לקבועים על-ידי איך שאנו מקבעים יחד עם זאת טרדה דלת ביתך של העסק. זה לוח המודעות היהודי ראשוני. הרהרו בהוראות אלו, קיים תקופה לידע אותן וחיו את כל חייכם לפיהן!

g